43. RAJD MONTE KARLINO:


  CYKL:Rajdowe Mistrzostwa
Polski Zachodniej

  RUNDA:1 / 7

  ROZPOCZĘCIE:18 marca 2017r.

  ZAKOŃCZENIE:19 marca 2017r.

  BAZA RAJDU:Karlino

  NAWIERZCHNIA: asfalt, beton, kostka

  KATEGORIA:KJS

  DŁUGOŚĆ RAJDU:160 km

  DŁUGOŚĆ OS:38 km


Zwycięzcy poprzednich edycji:


XLIII Rajd Monte Karlino
18-19 marca 2017r.

1 runda RMPZ: 12 PS. Załóg: Start: 104 / Meta: 67
1.Andrzej Łukaszyk / Jakub Rajca
AK Koszaliński / Subaru Impreza
1821,04
2.Arkadiusz Tyc / Tomasz Andrzejewski
AK Włocławski / Subaru Impreza
1867,20
3.Tomasz Buńka / Agnieszka Baryłowicz
AK Koszaliński / Audi A4 Quattro
1872,39

XLII Rajd Monte Karlino
19-20 marca 2016r.

1 runda RMPZ: 12 PS. Załóg: Start: 94 / Meta: 70
1.Andrzej Łukaszyk / Jakub Rajca
AK Koszaliński / Subaru Impreza
2342,83
2.Waldemar Dziedzic / Bartosz Piotrowski
AK Morski / Mitsubishi Lancer Evo VI
2350,69
3.Jarosław Rybarczyk / Gabriela Rybarczyk
AK Rallyland / Mitsubishi Lancer Evo IX
2376,06

XLI Rajd Monte Karlino
21-22 marca 2015r.

1 runda RMPZ: 15 PS. Załóg: Start: 59 / Meta: 40
1.Tomasz Szupryczyński / Marek Szupryczyński
AK Toruński / Subaru Impreza
1723,38
2.Andrzej Łukaszyk / Jakub Rajca
AK Koszaliński / Subaru Impreza
1762,53
3.Michał Iwańcio / Krzysztof Brodziński
AK Koszaliński / Honda Civic
1834,20

XL Rajd Monte Karlino
22-23 marca 2014r.

1 runda PPAiK - 12 PS. Załóg: Start: 48 / Meta: 41
1.Tomasz Szupryczyński / Marek Szupryczyński
AK Toruński / Subaru Impreza
1237,01
2. Paweł Pisz / Radosław Mroczkowski
niezrzeszony / Subaru Impreza
1254,22
3. Krzysztof Wojnowski / Witold Wojnowski
AK Morski / Audi 80 Quattro
1266,87

XXXIX Rajd Monte Karlino
22-23 marca 2013r.

1 runda PPAiK - 10 PS. Załóg: Start: 51 / Meta: 46
1. Przemek Dziedzicki / Kuba Kowalczyk
AK Stargardzki / Honda Civic
839,91
2. Robert Bartela / Tomasz Korpalski
AK Morski / VW Golf
858,04
3. Andrzej Łukaszyk / Waldemar Karwas
AK Koszaliński / Subaru Impreza
860,86

XXXVIII Rajd Monte Karlino
24 marca 2012r.

1 runda PPAiK - 13 PS. Załóg: Start: 75 / Meta: 66
1. Sebastian Dwornik / Adam Tomalak
AK Ziemi Tyskiej / Honda Civic
1280,83
2. Michał Kmieciak / Maria Grygiel
AK Wielkopolski / Honda CRX
1285,68
3. Adam Wojtanka / Marek Wojtanka
Team 50 Sieradz / Subaru Impreza
1290,91

XXXVII Rajd Monte Karlino
19 marca 2011r.

2 runda PPAiK - 15 PS. Załóg: Start: 54 / Meta: 42
1. Włodzimierz Wesołek / Bartosz Wesołek
Auto Klub Szczecin / Honda Civic
1354,08
2. Adrian Grodzki / Sławomir Koszuta
Auto Klub Szczecin / Honda Civic
1359,17
3. Sebastian Dwornik / Bartosz Sajdek
AK Ziemi Tyskiej / Honda Civic
1391,72

XXXVI Rajd Monte Karlino
20 marca 2010r.

1 runda PPAiK - 14 PS - Załóg: Start: 43 / Meta: 32
1. Adam Tomalak / Szymon Marciniak
AK Polski / Citroen Saxo
1167,87
2. Włodzimierz Wesołek / Bartosz Wesołek
Auto Klub Szczecin / Honda CRX
1199,14
3. Adrian Grodzki / Michał Grzymkowski
Auto Klub Szczecin / Honda Civic
1228,21

XXXV Rajd Monte Karlino
21 marca 2009r.

1 runda PPAiK - 11 PS. Załóg: Start: 43 / Meta: 35
1. Adrian Grodzki / Sławomir Koszuta
Auto Klub Szczecin / Honda Civic
809,5
2. Włodzimierz Wesołek / Bartosz Wesołek
Auto Klub Szczecin / Honda CRX
813,0
3. Wojciech Stefankiewicz / Bartłomiej Wałcerz
AK Stargardzki / Honda Civic
829,9


Historia Rajdu Monte Karlino.

Na początku lat 70-tych XX-wieku powstała idea aby w Karlinie - mieście nie posiadających dotąd tradycji rajdowych - zorganizować Rajd Samochodowy, nawiązujący do słynnego Rajdu Monte Carlo, jednak dostępny dla kierowców amatorów z ówczesnego województwa koszalińskiego. Przy poparciu władz lokalnych w roku 1971 zorganizowano I Rajd Monte Karlino. Na trasie rajdu rywalizowały poczciwe Warszawy, Syreny, Trabanty i "Garbusy". Ich kierowcy stanęli przed wyzwaniem pokonania w jak najkrótszym czasie prób zręcznościowych rozlokowanych w różnych miejscach Karlina.

W swoich założeniach impreza ta miała na celu zainteresowanie mieszkańców Karlina i nie tylko, tego rodzaju zawodami. Chwytliwa nazwa, jednoznacznie nawiązująca do rajdu Mistrzostw Świata zwiększyła jego atrakcyjność. Impreza spotkała się z dużym zainteresowaniem mieszkańców i wpisała się na stałe w kalendarz imprez w Karlinie. Z biegiem lat rajd rozwijał się i zmieniał zarówno bazę jak i przebieg trasy, jednak zawsze jakaś jego część odbywała się w Karlinie.

Największym wydarzeniem w historii Rajdu Monte Karlino było przyjęcie go w roku 2009 do cyklu Pucharu Polski Automobilklubów i Klubów. Ambitnego zadania podjął się zespół pod kierownictwem nowego dyrektora rajdu - Macieja Raczewskiego. Dzięki wsparciu tego pomysłu przez samorządy Karlina, Białogardu i Koszalina organizatorzy mogli przygotować rajd na poziomie odpowiadającym nowej randze. Rajd został wpisany do ogólnopolskiego kalendarza PZM i 21 marca 2009r. 43 załogi wystartowały spod koszalińskiego Ratusza na trasę 35.Rajdu Monte Karlino - 1 rundy Pucharu Polski Automobilklubów i Klubów. Próby sprawnościowe wyznaczono w Koszalinie, po raz pierwszy na lotnisku w Zegrzu Pomorskim i w Białogardzie oraz finałowe dwie w Karlinie. Tutaj także, w kompleksie Petrico Park zorganizowano wręczenie pucharów i uroczyste zakończenie rajdu. Obecni na rajdzie obserwatorzy z Głównej Komisji Sportu Samochodowego PZM wysoko ocenili debiutujący w ogólnopolskim cyklu rajd, a w szczególności jego zabezpieczenie i przygotowanie prób sprawnościowych. Spełnienie narzuconych standardów było możliwe dzięki wydatnej pomocy służb mundurowych - przede wszystkim Policji i Straży Pożarnej oraz Koszalińskiego Sztabu Ratownictwa.

Bardzo dobre recenzje imprezy zarówno ze strony mieszkańców jak i zawodników oraz władz lokalnych skłoniły organizatorów do kontynuacji tej formuły. W roku 2010 Rajd Monte Karlino ponownie otwierał cykl Pucharu Polski. Tym razem na starcie stanęło już 48 załóg, na które czekało 14 prób sprawnościowych zakończonych finałowym "Superoesem" na zamkniętych ulicach ścisłego centrum Koszalina. O tym, że pomysł był trafiony świadczyły tłumy kibiców, które mimo nienajlepszej pogody zebrały się wzdłuż ulicy Młyńskiej by podziwiać zmagania kierowców z technicznym, miejskim odcinkiem. Rajd odbił się głośnym echem w mediach, które chwaliły pomysł organizacji w naszym regionie tak dużej imprezy motoryzacyjnej. Jednocześnie na portalach internetowych zaczęło pojawiać się coraz więcej artykułów i galerii zdjęć dotyczących Rajdu Monte Karlino.

Rok 2011 to kolejny wzrost popularności rajdu. Pozyskanie jako sponsora delaera samochodowego pozwoliło na zwiększenie prestiżu imprezy. Auta demonstracyjne wystąpiły jako samochody oficjalne rajdu - tzw. "zerówki" i "szachownica" i stanowiły kolejny krok w urozmaiceniu oprawy zawodów, a przede wszystkim zwiększyły profesjonalizm obsługi rajdu. W centrach 3 głównych miast rajdu stanęły stoiska prezentujące gamę samochodów oferowanych przez sponsora rajdu. Uroczysty start obchodzącej 40-te urodziny imprezy nastąpił 19 marca 2011r. spod koszalińskiego ratusza. Lista startowa kolejny rok z rzędu urosła i liczyła 54 załogi. Chwalona w ubiegłych latach trasa została nieznacznie zmieniona i rozbudowana do 15 prób sprawnościowych. Po sukcesie w roku 2010 także tym razem organizator postanowił przygotować odcinek specjalny wiodący ulicami centrum Koszalina. Docenili to kibice, którzy tłumnie zebrali sie w sobotnie popołudnie wzdłuż trasy odcinka kończącego rundę Pucharu Polski Automobilklubów i Klubów. Nie zawiodły także media, dzięki którym można było obejrzeć rajd w relacjach telewizyjnych oraz poczytać o zmaganiach na łamach wszystkich regionalnych dzienników.

Organizatorzy przygotowując się 4 rok z rzędu do przeprowadzenia eliminacji Pucharu Polski nie spodziewali się aż takiego zainteresowania rajdem wśród zawodników. W roku 2012 na starcie rajdu stanęła rekordowa ilość 75 załóg z całego kraju. Bazując na medialnym sukcesie miejskiego odcinka w Koszalinie przy pomocy Urzędu Miasta i Gminy Karlino przygotowano kolejny odcinek biegnący zamkniętymi ulicami miasta - tym razem w centrum Karlina, by ułatwić kibicowanie mieszkańcom miasta, które dało nazwę imprezie. Startując do edycji 2012 zawodnicy musieli zmierzyć się z 12 próbami sprawnościowymi, które po wprowadzeniu nowych przepisów PZM zostały wydłużone w stosunku do lat ubiegłych. Na "deser" już tradycyjnie czekał finałowy "superoes" po ulicach centrum Koszalina. Odcinek ten zyskał już popularność w całym kraju o czym świadczy m.in. obecność telewizji TVN24 i przeprowadzenie wejścia "na żywo" ze startu do tego widowiskowego odcinka. Także lokalne media zapewniły obszerne relacje: Telewizja Kablowa TV MAX przygotowała osobny program poświęcony rywalizacji podczas 38. Rajdu Monte Karlino, a Radio Koszalin prowadziło relację "na żywo" z trasy rajdu.

Rok 2013 to już 39 edycja rajdu i po raz kolejny inauguracja Pucharu Polski Automobilklubów i Klubów. Po raz pierwszy wszystkie próby zlokalizowaliśmy na zamkniętych dla ruchu odcinkach dróg, a zawodnikom daliśmy możliwośc zapoznania się z trasą w przeddzień rajdu na zasadach znanych z Mistrzostw Polski. Po kilku latach udało nam się wrócić z bazą rajdu do Karlina. To tutaj zlokalizowane było biuro rajdu, a także odbyły się odbiór administracyjny i badanie kontrolne. Oprócz bardzo trudnych odcinków specjalnych rozegraliśmy widowiskowy odcinek miejski na zamkniętych ulicach w centrum Białogardu, przed tutejszym ratuszem. Rajd kończył ulubiony przez kibiców superoes w centrum Koszalina na ulicach między ratuszem a muzeum. Ceremonia zakończenia rajdu odbyła się w Karlinie, gdzie po gorącym obiedzie zawodnicy na scenie odbierali nagrody i puchary z rąk lokalnych włodarzy.

Jubileuszowa, 40 edycja rajdu rozegrana została w dniach 22-23 marca 2014r. Największą nowością była nowa formuła imprezy - impreza łączona dla zawodników licencjonowanych (Rajd Okręgowy) oraz dla amatorów (KJS). Prowadzone były osobne klasyfikacje dla kierowców z licencjami i tych, którzy dopiero zaczynają przygodę z tym pięknym sportem. Asfaltowe odcinki specjalne po raz pierwszy miały długość aż 5km (dla kierowców licencjonowanych). W pierwszym dniu rajdu załogi zmierzyły się z dwoma prologami! Pierwszy z nich na ulicach zabytkowego centrum Białogardu, po śliskiej kostce brukowej - tu zadania załogom nie ułatwił padający deszcz. Drugi z prologów wytyczony został w centrum Karlina, bezpośrednio przy urzędzie miasta i pod oknami Burmistrza. Tuż po zachodzie słońca ustały opady i pierwsza załoga wystartowała do odcinka wzdłuż karlińskich zabudowań oświetlonych okolicznościową iluminacją. Niedziela to już wspomniane długie odcinki specjalne zlokalizowane na lotnisku w Zegrzu Pomorskim. Także tutaj zlokalizowany był serwis i baza cateringowa. Finał był - jak zawsze na Monte Karlino - bardzo widowiskowy. To uliczny odcinek miejski w centrum Koszalina wydłużony w stosunku do ubiegłorocznych edycji o bardzo wymagającą, pagórkowatą sekwencję zakrętów. Na mecie w Karlinie na uczestników czekał ciepły posiłek oraz rozdanie pucharów i nagród dla zwycięzców.

Rok 2015 to inauguracja nowego, ogólnopolskiego cyklu - Rajdowych Mistrzostw Polski Zachodniej (RMPZ). 41. Rajd Monte Karlino rozpoczął te rozgrywki mocnym akcentem: aż 15 prób sprawnościowych. Impreza rozpoczęła się w sobotę 21 marca od odbioru administracyjnego w pachnącej nowością, wspaniałej Hali Sportowej Regionalnego Centrum Turystyki i Sportu. Jednak sobota to nie tylko sprawy papierkowe i zapoznanie z trasą - to także dwa widowiskowe prologi! Pierwszy z nich to białogardzka starówka, jednak w mocno zmienionej konfiguracji, a drugi po zachodzie słońca w Karlinie na zupełnie nowej trasie. Niedziela była bardzo pracowita - najpierw aż 12 odcinków specjalnych o maksymalnej dozwolonej długości a na deser ulubiony przez kierowców i kibiców Superoes w centrum Koszalina - w jak dotychczas najdłuższej wersji. Meta rajdu zlokalizowana była w Karlinie, a na najlepszą trójkę generalki czekała nie lada niespodzianka: na rozdanie pucharów i nagród wjechali swoimi rajdówkami... windą! Ceremonia odbyła się na sali sportowej na I piętrze, a widok rajdówek wyjeżdżających z windy zapewne na długo pozostanie w pamięci obecnej tam publiczności.

Rajdowe Mistrzostwa Polski Zachodniej okazały się udaną inicjatywą i ich druga edycja rozpoczęła się w marcu 2016 roku od 42. Rajdu Monte Karlino. Podobnie jak przed dwoma laty, podjęto niełatwe wyzwanie zorganizowania rajdu dla załóg licencjonowanych w formule Rajdu Okręgowego, który towarzyszył tradycyjnemu KJS dla kierowców amatorów. Efekt przerósł najśmielsze oczekiwania - listę zgłoszeń trzeba było zamknąć przed terminem, kiedy było na niej już 95 załóg - co znacznie przekraczało zakładany limit. Udało się jednak dokonać kilku zmian w harmonogramie, by dopuścić wszystkich, którzy już się zgłosili. Baza rajdu ponownie zlokalizowana była w Karlinie. Po części administracyjnej, w sobotni wieczór czekały dwa prologi: pierwszy w historycznym centrum Białogardu, a drugi, już po zmroku, w Karlinie. W niedzielę załogi zmierzyły się z trzema długimi i wymagającymi odcinkami specjalnymi na drogach technicznych lotniska w Zegrzu Pomorskim. Każdy z nich należało pokonać trzykrotnie. Na lotnisku usytuowany został także park serwisowy i strefa cateringu. Finałowy superoes rozegrany został w centrum Koszalina na zmodyfikowanej trasie między ratuszem a muzeum. W sumie przez dwa dni załogi pokonały 12 odcinków o nawierzchni asfaltowej, betonowej oraz po kostce brukowej o łącznej długości aż 40 km - to rekordowa długość odcinków w histori Rajdu Monte Karlino. Na ceremonię mety oraz uroczyste zakończenie rajdu najlepsze 3 załogi wraz ze swoimi samochodami wjechały windą. Staję się to powoli kolejną tradycją naszego rajdu. Zwycięzcy generalki oraz poszczególnych klas otrzymali zaprojektowane przez dyrektora rajdu stalowe statuetki - nawiązujące kształtem do wieży wiertniczej, symbolu słynnego wybuchu ropy w Karlinie.

Kolejna edycja kultowego rajdu już 18-19 marca 2017r. - może i Ty spróbujesz zapisać się w jego historii?