Karta drogowa służy do notowania zarówno rezultatów na poszczególnych próbach, lecz także do potwierdzania czasów przejazdu pomiędzy Punktami Kontroli Czasu (PKC).
Punkt Kontroli Czasu (jak i każdy inny punkt kontrolny) traktowany jest jako park zamknięty, dlatego też jakiekolwiek próby naprawy oraz serwisowania zakończą się wykluczeniem z zawodów! Załoga, która przekroczy żółtą tablicę zapowiedzi PKC rozpoczyna automatycznie procedurę wjazdową.
Prawidłowo jej przekroczenie powinno nastąpić w minucie naszego wyznaczonego czasu przybycia, jednakże możemy podjechać do stolika sędziów 1 minutę wcześniej - pamiętajmy jednak, że kartę drogową wręczamy sędziemu w odpowiednim czasie! Właściwy czas wjazdu uzyskamy dodając
czas jaki mamy przeznaczony na pokonanie danego odcinka drogowego do czasu startu do tego odcinka (z dokładnością do 1 minuty).
Jest to o tyle istotne, gdyż za każde spóźnienie oraz za wczesny przyjazd na dany PKC nakładane są kary na załogę (odpowiednio 10 s za każdą minutę spóźnienia i 60 s za każdą minutę wcześniejszego przyjazdu).
Większość pozycji na karcie wypełniają sędziowie danych punktów (PKC, Start, Meta Stop), dla uczestnika pozostaje szare pole po prawej stronie, w którym może odnotowywać planowany czas wjazdu na następny PKC
oraz musi podpisem potwierdzić wpisy sędziego. Na końcu każdej sekcji, przed wjazdem do parku serwisowego oddajecie kartę drogową sędziemu PKC i otrzymujecie nową na kolejną sekcję.
Nalezy pamiętać, że zgubienie karty drogowej powoduje natychmiastowe wykluczenie załogi z rajdu.
Na
grafiikach obok prezentujemy zestawienie tych znaków oraz schemat ich ustawienia.
Koniec strefy oznajmiaja znak z trzema pasami na beżowym tle. Za tym znakiem przestają obowiązywać przepisy parku zamkniętego.
Dodatkowo występują znaki informacyjne na niebieskim tle, wskazujące uczestnikom m.in punkt łączności SOS na próbie, punkt medyczny czy też miejsce kontroli lub znakowania kół.
Zgodnie z tym, co wyczytaliśmy w regulaminie uzupełniającym imprezy, w odpowiednich godzinach
stawiamy się we wskazanym w regulaminie miejscu na odbiorze administracyjnym (OA). Często organizator precyzuje godziny odbioru dla poszczególnych załóg lub ich grup poprzez publikację harmonogramu OA. Warto więc na bieżąco śledzić
oficjalną stronę rajdu, na której przed rajdem są publikowane wszystkie dokumenty. Czym jest OA? Tu po raz pierwszy spotykamy się z organizatorem by otrzymać komplet niezbędnych nam dokumentów.
Lecz najpierw w biurze rajdu sami musimy przedłożyć wymagane dokumenty:
To obowiązkowy punkt programu.
Każdy samochód zostanie poddany przed startem badaniu kontrolnemu „BK-1”, którego celem jest ustalenie, czy
samochód jest zgodny Regulaminem AIS wraz z jego załącznikami oraz przynależności do klasy zadeklarowanej w
zgłoszeniu. Organizator przed rajdem publikuje harmonogram BK-1, w którym każda z załóg ma wyznaczoną swoją godzinę wjazdu. Samochód przedstawiony do badania kontrolnego musi być czysty zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz.
Kierowca obowiązany jest przedstawić wszystkie obowiązujące dokumenty (prawo jazdy, dowód rejestracyjny z
ważnymi badaniami technicznymi, ubezpieczenie OC i NW. Organizator może zarządzić dodatkowe badania
kontrolne w czasie trwania imprezy oraz badania kontrolne po imprezie „BK-2”, które odbywa się bezpośrednio po
przybyciu uczestników na metę.
Ostatnim punktem programu przed startem jest obowiązkowa odprawa uczestników rajdu. Po opublikowaniu oficjalnej listy startowej, w wyznaczonym przez organizatora miejscu i czasie
wszystkie załogi spotykają się z dyrektorem i osobami oficjalnymi rajdu. Na odprawie podsumowane zostaną dotychczasowe wydarzenia dnia, wyjaśnione kolejne zadania i procedury, oraz omówione rzeczy charakterystyczne dla danego rajdu i ewentualne
nietypowe sytuacje, które załogi mogą na nim spotkać. Na odprawie jest także czas na zadawanie pytań kierownictwu rajdu - jeżeli czegoś nie wiesz, pytaj właśnie na odprawie, póżniej nie będzie już na to czasu.
Sprawdzamy na liście startowej naszą godzinę
startu i stawiamy się w wyznaczonym miejscu z odpowiednim zapasem czasu. Rajd rozpoczyna PKC-0, który często jest ulokowany na rampie startowej w reprezentatywnym miejscu miasta - bazy rajdu.
Po ceremonii przejazdu przez rampę i przywitaniu przez konferansjera jedziemy zgodnie z książką drogową na pierwszy oes. Jeszcze jeden PKC, a zaraz za nim start do pierwszego odcinka. Na PKC przyjeżdżamy w czasie określonym w książce drogowej. Jest on także
naniesiony na karcie drogowej. Wjeżdżamy na PKC (o swojej minucie lub 1 minutę wcześniej) i gdy zegar pokaże naszą minutę podajemy kartę sędziemu PKC. Pamiętajmy o przygotowaniu do startu: założone i zapięte kaski, zapięte pasy, zamknięte szyby, włączone światła mijania.
Podjeżdżamy do linii startu i ponownie wręczamy kartę drogową, tym razem sędziemu startu, który wpisuje nam do karty godzinę startu. Ten wpis jest dla nas bardzo ważny nie tylko ze względu na sam OS. Faktyczna godzina startu to czas od którego liczymy czas dojazdu na następny punkt.
Oznacza to, że mając na dojazd np. 17 minut, musimy w tym czasie pokonać odcinek specjalny i dojazdówkę. Dlatego niezwykle ważne jest sprawne działanie na kolejnych punktach kontrolnych - m.in. mecie stop. Ale zanim na nią dojedziemy trwa to, po co
przyjeżdżamy na rajd - czyli walka z czasem na oesie. Kończy się ona wraz ze znakiem „mety lotnej”, po której mamy odcinek drogi do wyhamowania i spokojnego podjechania na metę stop. Tutaj sędzia wpiszę nam w kartę drogową nasz czas przecięcia
mety lotnej i uzyskany rezultat. Maszyna ruszyła - jedziemy na następny OS. Powodzenia!
Opracowanie: Maciej Raczewski (speedzone.pl)

Copyright © 2009-2025 - TopDrive Maciej Raczewski