To nie tylko miejsce prezentacji załóg i przywitania ich przez gospodarzy terenów goszczących rajd. To także miejsce, od którego liczy się czas rajdowy. Tutaj załogi otrzymują od organizatora karty drogowe i ruszają na trasę rajdu. Rajd Koszaliński przed koszalińskim ratuszem. Będzie tu ulokowany pierwszy punkt kontroli czasu (PKC), a bezpośrednio za nim załogi wyruszą na trasę pierwszego odcinka superspecjalnego - prologu po ulicach centrum Koszalina.
To jedno z ważniejszych wydarzeń dla załóg rajdowych. Tutaj ich auta przejdą dokładną weryfikację pod kątem dokonanych przeróbek oraz wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa. Jako, że 10. Rajd Koszaliński rozgrywany jest w kategorii Super KJS lista obowiązkowego wyposażenia jest dłuższa niż dotychczas i obejmuje m.in. klatki bezpieczeństwa, fotele kubełkowe, min. 4-punktowe pasy, czy kombinezony dla kierowcy i pilota. Badanie Kontrolne odbędzie się u wieloletniego partnera Automobilklubu Koszalińskiego - w okręgowej stacji kontroli pojazdów „morska 10”. Wprawdzie wejście na teren hali jest zabronione dla osób postronnych, ale na placu przed wjazdem na BK-1 można będzie z bliska obejrzeć wszystkie rajdówki i porozmawiać z ich załogami.
Rajd Koszaliński, jak każda z rund Rajdowych Mistrzostw Polski Zachodniej rozpocznie się od wieczornego, prologu po zamkniętych ulicach centrum miasta. Odcinek wytyczony między koszalińskim ratuszem a muzeum poprowadzony między wysepkami rozległego skrzyżowania będzie niesamowitym widowiskiem dla kibiców. Rajdówki w tym roku wystartują od strony ulicy Młyńskiej, a meta znajdzie się na ul. Zawiszy Czarnego. Strefy kibica zlokalizowane będą przy ul. Podgrodzie oraz wokół skrzyżowania przy ul. Młyńskiej. Wyłączony dla kibiców i ruchu pieszego będzie chodnik od ronda przy stacji paliw aż do ul. Dąbrowskiego (po stronie Muzeum). Należy pamiętać o utrudnieniach związanych z rozgrywaniem prologu. W godzinach 14:15 - 17:30 zamknięte będą ulice oraz przejścia dla pieszych w obrębie trasy rajdu. Pierwsza załoga wystartuje do tego odcinka o godz. 15:15, a kolejne po zjeździe na metę poprzedniej załogi. Zakończenie oesu zostanie zasygnalizowane przez przejazd samochodu funkcyjnego zamykającego stawkę.
To miejsce, w którym ekipy serwisowe mają ograniczony czas między odcinkami specjalnymi, by modyfikować ustawienia rajdówek, wymieniać uszkodzone części, a czasami nawet całkowicie je reanimować. Nie należą do rzadkości sytuacje, gdy podczas 20-minutowego serwisu mechanicy wymieniają kompletną skrzynię biegów, czy dokonują napraw blacharskich, które pozwolą załodze kontynuować ściganie. Do parku serwisowego ulokowanego obok Bursztynowego Pałacu w Strzekęcinie, załogi przyjadą po każdej z sobotnich pętli. Tutaj też trwa walka z czasem, więc należy zachować ostrożność i uważać na jadące rajdówki. Wejście na teren parku jest otwarte dla kibiców, ale nie wolno wchodzić za barierki ustawione przy każdym stanowisku. To strefa przeznaczona wyłącznie dla mechaników i członków zespołu. Każdy przyjazd do serwisu poprzedzony jest komasacją. To miejsce bezpośrednio przed wjazdem do parku serwisowego, w którym organizator wyrównuje odstępy między załogami. Tutaj zabronione są jakiekolwiek naprawy i modyfikacje przy samochodach rajdowych.
To tu dzieje się najwięcej – na oesach załogi rywalizują o ułamki sekund. Dla kibiców przygotowane są specjalne strefy, w których stosunkowo bezpiecznie mogą dopingować rajdowców. Dzięki kategorii rajdu Super KJS długośc tegorocznych odcinków specjalnych przekracza 4 kilometry. Każdy odcinek poprzedzony jest punktem kontroli czasu (PKC), na którym każda załoga musi stawić się w ściśle określonym czasie. Stąd bardzo ważne jest, by jadąc na strefę kibica nie parkować samochodów wzdłuż trasy dojazdowej do oesu, by nie zablokować drogi ewakuacyjnej i wyjazdu innym kibicom. Będąc w okolicach startu należy zwrócić uwagę, by nie zasłaniać załogom znaków rajdowych i zegarów. Zanim jednak rozpocznie się ściganie wyruszają samochody funkcyjne – po przejeździe samochodu 000 nie wolno już poruszać się po trasie oesu. Dlatego warto przyjechać odpowiednio wcześniej. Ostatnim samochodem funkcyjnym jest auto z nr 0, po którym wyrusza zawodnik z nr 1. Po starcie odcinka nie będziecie już mogli się po nim przemieszczać, więc nie zapomnijcie zabrać ze sobą niezbędnych rzeczy, jak kurtek przeciwdeszczowych, prowiantu czy składanych krzesełek. Skrzyżowania i drogi, którymi prowadzi odcinek specjalny zostaną zamknięte najpóźniej godzinę przed pierwszą załogą, więc utrudnień należy spodziewać się już od godziny 9:00. Dokładne godziny startu poszczególnych odcinków możecie sprawdzić w harmonogramie czasowym, który znajdziecie w publikowanym w piątek przed rajdem Informatorze Kibica.
Ceremonia zakończenia Rajdu Koszalińskiego odbędzie się przed koszalińskim ratuszem, więc będzie otwarta dla kibiców. Gdy wszystkie załogi zjadą na metę rajdu, zostaną ogłoszone wyniki, a trzy najlepsze załogi w klasyfikacji generalnej pojawią się na dekoracji wraz ze swoimi rajdówkami. Na podium wręczone będą nagrody dla najlepszych załóg w każdej z klas a także w klasyfikacji klubowej i generalnej. Rozpoczęcie ceremonii dekoracji zwycięzców planowane jest na sobotę, o godz. 19:00
Copyright © 2009-2024 - TopDrive Maciej Raczewski